Arkipakkaus-kokeilu teki muovin kierrättämisestä helppoa

Vuonna 2021 muovin kierrätyksestä tulee pääkaupunkiseudulla pakollista, mutta kierrättäminen on vielä monissa taloyhtiöissä mahdotonta tai vaikeaa. Eri yritysten yhteinen Arkipakkaus-pilotti tarttui tähän haasteeseen.

Arkipakkaus-kokeilussa ihmisten koteihin toimitettiin kestotilauksena vessapaperin ja pyykinpesuaineen kaltaisia päivittäistuotteita. Kotiinkuljetuksen yhteydessä kerättiin ilmaiseksi kotitalouksien muoviroskat, joiden oikeaoppisesta kierrättämisestä vastasi Encore Ympäristöpalvelut.

Pilotin toteuttivat K-ryhmä, Unilever Finland, Orthex Group, Metsä Tissue, Avanto Ventures ja Encore Ympäristöpalvelut keväällä 2019.

Paras tieto on kuluttajilla

Muovin kierrätyksestä puhutaan paljon ja kuluttajat kaipaavat siihen ratkaisuja, mutta kierrättäminen on monille hankalaa, sanoo Unileverin Category Manager Päivi Lampila. Arkipakkaus-kokeilun myötä kierrättämisestä tehtiin helppoa.

“Kokeilu selvästi motivoi ihmisiä kierrättämään muovia. Kaikissa taloyhtiöissä ei ole muovinkeräystä, minkä vuoksi käytettyjä pakkausmateriaaleja on lähdettävä viemään muualle kierrätykseen”, Lampila sanoo. Myös luvut puhuvat onnistumisen puolesta: noin 80 % kokeiluun osallistuneista oli siihen tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä.

Pääkaupunkiseudulle rajattuun pilottiin haki 300 kotitaloutta, josta mukaan valittiin vajaa 20. Kokeiluun osallistui pääasiassa lapsiperheitä tai yli kahden hengen kotitalouksia, joissa päivittäiset tuotteet tuppaavat loppumaan nopeasti, Lampila kertoo. Nyt hanke on edennyt jatkosuunnitteluun, josta vastaa K-ryhmä.

“Tieto lepää kuluttajissa. Vaikka pilotin alkuperäinen idea lähtikin yritykseltä, arvokkainta kokeilussa oli idean testaaminen kuluttajilla. Tehdään ihmisille sitä, mitä he arvostavat arjessa”, sanoo K-ryhmän markkinoinnin kehityspäällikkö Lotta Prinssi.

Yritysten vastuu on varmistaa, että sitoumukset toteutetaan

Sekä Prinssi että Lampila kertovat, että yhteistyö eri alojen toimijoiden kanssa oli antoisaa.

Lampilaa innosti nähdä, miten idea realisoitu lyhyessä ajassa onnistuneeksi pilotiksi. Mukana olleet isot yritykset toimivat hyvin ketterästi, hän sanoo.

Yritysten vastuu muovihaasteen selättämisessä on molempien haastateltavien mielestä suuri. Esimerkiksi Unilever pyrkii siihen, että kaikki yrityksen pakkaukset ovat vuoteen 2025 mennessä kierrätettäviä, kompostoitavia tai kierrätysmuovista valmistettuja.

“Yritysten on todella tärkeää varmistaa, että sitoumukset toteutetaan. Yhteistyötä tarvitaan kaikilta mahdollisilta tahoilta. En voi korostaa enempää, että kierrättämisestä on tehtävä helpompaa ihmisille”, Päivi Lampila sanoo.

Kuva: Vilja Pursiainen / Kaskas Media

Lataa muovitiekartta (pdf)